Hoe spannend is het om een eigen café te openen. Een nieuw zaakje in de stad, jouw eigen bedrijf. In deze blog vertel ik je hoe je ervoor zorgt dat jouw café er uitspringt tussen al die andere zaakjes. Want om jouw zaakje goed te laten lopen, kun je niet alleen bouwen op die nieuwigheid want die gaat over. Dus hoe doe je dat dan?

Een speciaal thema

Een café met een speciaal thema doet het tegenwoordig steeds beter. Ik bedoel niet dat je de boel moet omtoveren tot een piratenschip maar door een bepaald type keuken te kiezen of voor een bijzondere toevoeging te gaan, onderscheid je je van de rest. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald ingrediënt of een dieet dat je doorvoert in de keuken van je bedrijf zoals veganistische gerechten of gerechten met avocado. Ook kan je kiezen voor een bijzondere toevoeging zoals een kattencafé waar gasten onder het genot van een kopje koffie kunnen kroelen met katten. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om samen te werken met een asiel zodat gasten de beestjes eventueel kunnen adopteren.

Evenementen eromheen

Natuurlijk kan je ook evenementen organiseren vanuit jouw café. Zeker nu we de winter ingaan, is dit gewenst omdat veel evenementen vooral in de zomer plaatsvinden. Tijd dus voor een avondje livemuziek in de zaak, om mee te beginnen! En zo zijn er veel meer kleine evenementen waar je mee kunt beginnen en waardoor jouw zaak naam zal maken in de stad.

De boel netjes voorbereid en ingericht

Om de gasten te kunnen verwelkomen, moet alles voor de opening helemaal spik en span klaar zijn. Ook omdat je hiermee de eerste indruk maakt en die moet natuurlijk goed zijn. Want alleen zo vergroot je de kans dat men terug wil komen omdat dit bijdraagt aan een goede ervaring. Je hoeft hiervoor niet al je budget in een keer uit te geven. Je kan ook kiezen van tweedehands horeca meubilair. Of je nu gaat voor tafels of terrasstoelen horeca, er is van alles tweedehands te vinden.

Promotie fysiek en online

Voor je de zaak opent, is het belangrijk ook om je zaak goed in kaart te brengen zowel qua fysieke als online promotie. Denk aan flyers en social media bijvoorbeeld. Dit kan de aanloop, zeker in het begin bevorderen en stelt mensen überhaupt op de hoogte van de opening van jouw café. Hopelijk helpen deze tips om jouw zaak nog meer bekendheid en dus kans van slagen te geven.